Monday, May 17, 2010

Pantai Kemasik

Sambung dari episod Bakau Tinggi hari tu. Maaf lah agak lama tak mengemaskini. Saya sibuk sedikit dengan tanggungjawab sosial.

Tak sampai 20 minit dari Taman Rekreasi Bakau Tinggi, Kami singgah pula d Pantai Kemasik. Sebenarnya sudah lama saya mahu singgah-singgah di sini. Tetapi belum berkesempatan saja. Entah apa yang saya kejar nak balik cepat-cepat saya dah lupa. Tetapi kali ni mesti singgah. Jika terlajak sekali pun mesti kena pusing semula. Bukan selalu Firdaus Yunan ke Terengganu. Ni kali ke-2.

Pintu masuk stended hotel-hotel

Mula-mula ternampak pintu masuknya memang saya sudah syak yang kawasan ini telah dibangunkan. Sangkaan saya tepat setelah melihat dua blok gerai makanan baru dibina dengan berteknologi bumbung polyster. Sebijik macam bumbung dekat Kompleks Sukan Bukit Jalil. Tapi masih banyak kedai belum dibuka. Belum beroleh CF barangkali. Ataupun tokei kedai masih belum memohon lesen berniaga.


Pemandangan dari gerai makan-makan.
Sangat umpph langit dia~


Firdaus Yunan pula macam sawan. Berhenti saja kereta, terus berlari-lari dia ke laut. Memang agak gila budak ni. Saya dengan steady terus ke gerai makanan yang sudah bertuan memesan sedikit minuman dan makanan ringan. Keropok lah. Tak ada lain. Bukan apa. Baru teringat perut belum terisi sepanjang perjalanan dari Kuala Lumpur.

Lepak2 di situ memang nikmat lah dia punya senario. Boleh nampak nelayan-nelayan pulang dari laut. Tak pasti saya sama ada mereka menggunakan sistem punch-card atau tidak. Tak kurang juga keluarga yang membawa anak-anak bersiar2 di pantai dan taman permainan di situ. Ada juga yang mandi laut.

Abang-abang nelayan yang gagah perkasa sedang tarik bot.
Saya ingat entah ke mana mereka mahu pergi.

Rupanya-rupanya nak masuk parking.
Ini lah kawasan parking bot-bot setempat. Mudah dan selamat.



Tak jauh dari situ juga ada belia-belia sihat sedang bersukan - main nola sepak pantai. Skill sorang-sorang boleh tahan. Huh... Memang patut la Terengganu jadi juara Kejohanan Bola Sepak Pantai Kebangsaan tahun lepas. Kategori lelaki lah, bukan wanita. Wanita-wanita di Terengganu tidak selasak lelaki. Mereka lemah lembut.


Belia-belia sihat sedang tunjuk skil masing-masing
bila tengok saya pegang kamera tala ke arah mereka.


Agak leka berehat di situ hinggakan kedai sudah mahu tutup baru saya sedar kami sudah lewat. Laju-laju saya sedarkan Firdaus Yunan yang masih leka berjalan-jalan di pantai. Belum puas ambik angin katanya. Tapi lebih ke gaya mahu mengurat makwe-makwe setempat saja. Saya tak kira. Paksa juga beliau balik. Dah hampir maghrib. Bahaya.
Jumpa lagi Pantai Kemasik!


Juga ada pondok ala jeti tempat istirehat dan juga tempat budak-budak
main lari-lari. Makwe-makwe pun suka lepak-lepak di sini ambil angin.

2 comments:

azrie hafiz said...

Banyak batu-batuan. Boleh ajak perbankan tyra ke sini lah.

paiseh said...

hahaha.. jauh ni brader dari perkampungan saya.. sanggup kah..?? lagipun batu-batuan pantai pandak tak kalah dengan yang ini saya rasa~

Post a Comment