Thursday, May 6, 2010

Kuala Kemaman

Jika anda ke Pantai Teluk Mak Nik, pasti anda perasan banyak kedai menjual keropok, sata ataupun otak-otak di sepanjang jalan. Ya. Anda sudah sangat hampir dengan Kuala Kemaman. Bukan sangat hampir juga. Mungkin anda dah berada di Kuala Kemaman. Err... faham tak?

Kuala Kemaman adalah perkampungan nelayan tradisional yang terbesar di daerah Kemaman. Tak hairanlah banyak gerai-gerai menjual hasil laut di sini. Yang paling saya suka adalah otak-otak Kemaman. Memang tersedap di Tanah Melayu lah saya bagi. Setiap kali kembali ke Kuala Lumpur, pasti saya singgah di sini untuk membeli otak-otak. Sedikit pun tak apa lah. Janji dapat merasa.

Ini otak-otak. Dah susah nak cari yang ketip pakai lidi begini.
Sekarang banyak yang ketip pakai stapler saja.
Bahaya tu kadang-kadang.



Oh ya. Otak-otak Terengganu agak berbeza dengan Johor punya. Terutamanya otak-otak Kempas. Isinya betul-betul isi ikan yang sudah dimasak melalui proses rebusan tak silap saya. Disalut dengan sambal kelapa berempah dan dibungkus secara selit-selit dengan daun kelapa kemudian disalai. Penentu kesedapannya adalah sambal kelapa tadi. Ditambah pula dengan isi ikan yang segar, memang dia punya lazat boleh membawa hingga menjilat daun kelapa!

Tak kurang hebat juga dia punya sata. Ya. Sata. Yang berbentuk kon kecil-kecil itulah sata. Yang isi dia ikan campur dengan kelapa dan cili tu. Manis-manis pedas rasa dia. Bagi sesiapa yang terlupa untuk memborong keropok di Kuala Terengganu pula, anda masih sempat berbuat demikian di sini. Rasa dia tak kalah dengan keropok Losong ataupun Seberang Takir. Lain-lain makanan tradisional yang boleh didapati di sini adalah pulut panggang, baulu, ketupat dan lain-lain.

Ini sata yang siap dipanggang tapi belum siap dijual.
Kena leraikan satu-satu dahulu.
Pemanggang dia tuan kedai tak jual saya rasa.



Di sini terdapat juga kedai-kedai mejual cenderamata dari hasil laut seperti kulit siput, tapak sulaiman ataupun batu karang. Pandai penduduk di sini mencari hasil sampingan. Saya respek.

No comments:

Post a Comment