Sunday, May 9, 2010

Bakau Tinggi

Masih di Kemaman. Masih teruja. Masih belum puas hati. Selepas menapau sepuluh ringgit otak-otak dari Kuala Kemaman, kami memeruskan perjalanan melepasi bandar Chukai dengan lancar sedang-sedang. Masa orang balik kerja. Memang tak boleh mengelak lah. Tapi jauh lebih elok senarionya berbanding Kuala Lumpur.

"Weh..!! Tu.. tu...!!" Firdaus Yunan tiba-tiba menjerit. Sikit lagi nak sampai level sawan.

"Apa?" saya bertanya tenang. Walaupun hati ada terperanjat sikit. Sikiiiiit saja.

"Tuuu.." katanya sambil mulut muncung ke kiri.

"Ooo.. sini." saya mengambil pendekatan selamat untuk tidak menyebut nama tempat yang saya lalui tiap-tiap kali balik kampung tu tapi masih lupa.

"Masuk lah." saya mengarah lanjut.

Kereta diparking. Saya keluar dahulu untuk mecari papan tanda nama tempat ini.

"Taman Rekreasi Bakau Tinggi." kata saya kepada Firdaus Yunan secara bangga dan tidak bersalah sama sekali.

Bakau Tinggi terletak di pinggir bandar Chukai, bandar utama di daerah Kemaman, Terengganu. Asalnya adalah hutan paya bakau di sekitar Sungai Bakau Tinggi itu sendiri berhampiran muara Sungai Kemaman. Tarikan utama di sini adalah sungainya yang panjang dan tenang hinggakan boleh dilihat ikan berjimba dengan riang ria di sekitarnya. Tak hairanlah di sini menjadi syurga memancing bagi kaki pancing tempatan. Banyak jeti dan pondok memacing disediakan di sepanjang sungainya. Tapi perlu berhati-hati juga kerana ada jeti lama yang kejuruteraannya sudah agak primitif. Hanya menunggu masa. Firdaus Yunan pun takut-takut nak melangkah.


Abang baju kuning tu kucar-kacir lempar joran lepas
tengok saya nak ambil gambar.
Entah sempat letak umpan ke tidak.



Apa yang membuatkan Bakau Tinggi ini unik sedikit adalah struktur muka buminya yang dikelilingi hutan paya bakau yang masih terpelihara. Disediakan bersama kemudahan untuk bersiar-siar dan berehat di sepanjang tamannya. Boleh berkelah juga. Sangat ideal untuk pelajar-pelajar membuat kajian tentang ekosistem bakau itu sendiri ataupun hidupan liar. Saya sempat berjumpa dengan ikan yang ada kaki - belacak. Pertama kali saya tengok dengan mata sendiri jadi teruja juga. Tak comel mana sebab takde muncung macam ikan-ikan biasa. Tapi seronok tengok ikan berjalan atas darat. Terkedek-kedek sambil dongak. Kelakar weyh!

Walaupun masih taraf anak-anak tapi muka
masing-masing macam dah tua. Kesian~



Terdapat juga gerai-gerai mejual hasil tangkapan oleh penduduk sekitarnya seperti ikan-ikan air tawar, siput dan keropok. Dijamin segar. Untuk aktiviti makan-makan, yang paling popular di sini adalah restoran terapung berhampiran pengkalan Kelab Kayak Sungai Bakau Tinggi. Saya pun tak sangka sebenarnya di sini ada kelab kayak. Ingatkan di universiti ataupun bandar-bandar urban sahaja.

No comments:

Post a Comment