Tuesday, May 18, 2010

Pantai Batu Buruk

Selesai hari pertama. Kami tiba di rumah saya dalam pukul 11 malam juga lah. Rekod perjalanan paling lama pernah saya buat. Sejam berhenti makan seafood di Kelulut. Best! Itu kemudianlah saya cerita. Bukan apa. Terlupa ambil gambar sebab agak kebuluran masa tu. Tak best la cerita jadinya kalau tak ada gambar2 hiasan.



Petang Jumaat, Firdaus Yunan ajak ronda-ronda KT pula. Mana lagi tempat muda-mudi makan angin petang-petang hari cuti begini kalau tak di Pantai Batu Burok. Saya sendiri pun sudah agak lama tak berlibur di sini. Setakat lalu-lalu tu banyak kali la. Makin banyak fasiliti tersedia. Ada gerai-gerai makan baru. Pentas astaka yang terjaga. Pondok-pondok lifeguard. Ada juga yang menyediakan perkhidmatan menunggang kuda untuk kanak-kanak. Layankan saja beberapa panorama yang sempat saya rakamkan.

Oh ya. Saya memang suka ambil gambar secara candid. Nampak sangat hidupnya. Jadi sesiapa yang ada termasuk dalam gambar saya ni harap dihalalkan dunia akhirat. Anda memang sporting~


Sangat baik cuacanya hari itu.
Langit baik.
Awan pun baik. Semuanya baik-baik sayang.




Perdagangan layang-layang bermula seawal jam tiga petang.
Atau lebih tepat selepas solat Jumaat.
Dan sangat mendapat sambutan.




Gerai makanan yang ditambah tertampal di dinding
Kompleks Renang Kuala Terengganu. Celup-celup tepung memang ada di sini.




Pondok lifeguard yang saya katakan. Atau lebih kepada menara tinjau
jika melihatkan fungsinya. Sangat santai untuk berehat sambil membaca
seperti
amoi di sebelah Firdaus Yunan itu. Oh. Bukan. Itu bukan makwe beliau.




Pemandangan dari atas menara tinjau. Memang meriah dan penuh warna warni.
Dijamin boleh me'rileks'kan diri dengan tenteram.




Contoh penjagaan kanak-kanak yang betul. Jangan biarkan mereka makan pasir.
Anak buah saya selalu buat macamtu.




Belia-belia vespa sedang menunggu rakan-rakan untuk sesi
mesyuarat agung peringkat daerah. Saya agak-agak saja.




Budak-budak setempat memang suka main panjat-panjat
tangga tak kira di rumah ataupun kemudahan awam.




Perkhidmatan menunggang kuda untuk kanak-kanak sahaja.
Hanya lima ringgit untuk tiga pusingan. Harga ikut pusingan.
Bukan ikut kepala macam pusat karaoke ternama.




Budak-budak zaman sekarang.
Kecik-kecik
dah pandai mau layan blues.




Anda nampak apa haiwan dalam gambar? Jika nampak, tahniah.
Jika tidak, sila buat
pemeriksaan mata secepat mungkin.



Lama berjalan-jalan mengambil angin pantai, saya tertanya-tanya apakah 'benda' panjang yang menjulur di hujung pantainya. Belah kiri yang menghala ke bandar. Menurut seorang teman, itu adalah benteng tambakan laut. Apa tujuan sebenar benda itu dibina masih belum pasti. Firdaus Yunan bertanya sama ada boleh naik ke sana atau tak. Belum sempat rakan tadi menjawab, saja sudah memulakan perjalanan ke sana. Mereka hanya mengikut tanpa banyak soal. Garang juga saya ni rupanya.

Esok saya ceritakan...
Bersambung-sambung la. Baru nampak thrill sikit~

Inilah benda panjang yang saya maksudkan. Sayup mata memandang dia punya jauh.
Boleh tahan mencabar juga nak habiskan sampai ke hujung. Tapi saya steady-steady saja.
Firdaus Yunan yang mengah-mengah loya. Tak pernah kelaut katakan~






No comments:

Post a Comment