Saturday, May 21, 2011

Merchang


Orang Teganu panggil Ngecang~

Berkedudukan di border antara daerah Marang dan Dungun, dan di laluan utama 'jalan pantai' ke Kuala Terengganu.

Merchang hanyalah perkampungan biasa. Macam kampung kamu, kamu, kamu, dan kamu juga. Cuma keadaan geografi saja yang mungkin berbeza. Bertanah pasir dan berhampiran pantai. Kalau anda terer geografi, tentu dah tahu apa tumbuhan yang suka hidup kat tanah macamani. Kelapa. Mangga. Rhu. Kelapa. Mangga. Kelapa. Mangga. Rhu. Kelaut Afrika juga mungkin.

Yang buat Merchang ni spesel daripada kampung kamu, kamu, kamu, dan juga kampung saya, kalau anda lalu di sini, kena tengok kiri dan kanan jalan. Baru rasa spesel sebab susah nak jumpa gerai2 jual jagung sepanjang 10km perjalanan merentasi Merchang ni! Semua jenis jagung ada didagang di sini. Dari jagung mentah, jagung rebus, jagung bakar, jagung manis sampai la ke ketiak jagung. Err.. popcorn? Tak pasti pula saya. Kamu cari kat TGV saja senang.


Gerai macamni memang tak terkire banyaknya.
Milik peniaga kecil2an saiz S.


Yang pesen kebetulan rumahnya memang tepi jalan,
ditambah saja meja dan bangku untuk meniaga.


Gerai macamni pun ada. Milik peniaga kecil saiz M.
Siap jual hasil laut dan minuman bekarbonat juga.


Ni.. err... projek gerai jagung kontemporari saya syak.


Ce perati. Sampai ujuuuuuuuuuuuuuuuuuuung sana
pun ada lagi gerai jagung. Kiri dan kanan.


Di celah2 kemeriahan perniagaan jagung, ada juga perusahaan roti paung
mahu mencuba nasib. Feberet arwah nenek saya ni.
Tau ke roti paung tu hape? Nanti saya crite~






Thursday, January 20, 2011

Back!


Ehemm.. ehemmmm~

Bismillahirrahmaaanirahimm~

Lama bejo'ong senyap tupah blog ni.. hehe..

Sori.
Sori banyak2..
Projek fully terbengkalai. Saya tahu tu~

Itu bulan enam itu hari, saya kena ke China. Urusan kerja. Dekat2 sebulan juga lah. Mana saya tahu kat sana tak boleh akses Blogspot mahupun Facebook. Balik2 saja jadi buntu. Dengan hal-hal kerja yang agak menyerabuti akal fikiran. Ditokoktambah pula dengan ketiadaan masa untuk balik kampung untuk menyenep gambar2 segar dari tanah bertuah Terengganu. Pospon punya pospon tak sedar pertandingan dah habis. Adehh...

Walaumacamanafrusttertonggengsekalipun, sekontena tahniah saya bagi untuk mereka yang menang. Saya kasi tabik jumbo satu kali. Anda memang berhak. Saya pun berhak juga. Berhak untuk tak menang. hehehe~

Dah. Tutup cerita bertanding2. Nawaitu saya bikin blog ni awal2 dulu memang bukan semata2 nak bertanding saja. Ada laa hajat2 lain. Walaupun saya dah ada blog persenel saya sendiri, apa salahnya berkarya tentang negeri berIC 11 ni pula. Ye dok?? Apa2 hal pasal Terengganu, biar bubuh cerita kat sini. Buat amal jariah pesen gini pun bulih pahala juga dok? Beramal untuk memajukan iktisad negeri Terengganu.heh~

Okeh.



Bermula kerajinan mengapdet.
InsyaAllah.




video
Scene malam raya. Ya. Abah saya memang champion bab2 keselamatan.
Senario tengah boom-boom gelap sangat. Tak sesuai ditonton oleh mata kasar.