Saturday, May 21, 2011

Merchang


Orang Teganu panggil Ngecang~

Berkedudukan di border antara daerah Marang dan Dungun, dan di laluan utama 'jalan pantai' ke Kuala Terengganu.

Merchang hanyalah perkampungan biasa. Macam kampung kamu, kamu, kamu, dan kamu juga. Cuma keadaan geografi saja yang mungkin berbeza. Bertanah pasir dan berhampiran pantai. Kalau anda terer geografi, tentu dah tahu apa tumbuhan yang suka hidup kat tanah macamani. Kelapa. Mangga. Rhu. Kelapa. Mangga. Kelapa. Mangga. Rhu. Kelaut Afrika juga mungkin.

Yang buat Merchang ni spesel daripada kampung kamu, kamu, kamu, dan juga kampung saya, kalau anda lalu di sini, kena tengok kiri dan kanan jalan. Baru rasa spesel sebab susah nak jumpa gerai2 jual jagung sepanjang 10km perjalanan merentasi Merchang ni! Semua jenis jagung ada didagang di sini. Dari jagung mentah, jagung rebus, jagung bakar, jagung manis sampai la ke ketiak jagung. Err.. popcorn? Tak pasti pula saya. Kamu cari kat TGV saja senang.


Gerai macamni memang tak terkire banyaknya.
Milik peniaga kecil2an saiz S.


Yang pesen kebetulan rumahnya memang tepi jalan,
ditambah saja meja dan bangku untuk meniaga.


Gerai macamni pun ada. Milik peniaga kecil saiz M.
Siap jual hasil laut dan minuman bekarbonat juga.


Ni.. err... projek gerai jagung kontemporari saya syak.


Ce perati. Sampai ujuuuuuuuuuuuuuuuuuuung sana
pun ada lagi gerai jagung. Kiri dan kanan.


Di celah2 kemeriahan perniagaan jagung, ada juga perusahaan roti paung
mahu mencuba nasib. Feberet arwah nenek saya ni.
Tau ke roti paung tu hape? Nanti saya crite~






No comments:

Post a Comment